torsdag 22 januari 2009

I maktens boningar.....!

Barack Obama är nu USA:s president!
När det nu står klart så känns det bra, han verkar ha fått en bra start också, det är viktigt. Den store förloraren enligt media är dock Bush som får tummen ned av opinionen.
Jag tycker dock inte att man ska döma Bush för hårt; hur hade världen sett ut idag med Saddam Hussein och terrorismen? Bush behövdes nog ändå, sedan kan man alltid fråga efter hans innersta drivkrafter att eliminera Hussein (det sägs att det var för att Saddam hotat att döda Bush S:r vid ett tillfälle på 1990-talet).
Finanskrisen är dock ett skenande lok i den civiliserade världen. Om världens naturbefolkning drabbas av den är en intressant fråga, tillgångar som mark, boskap och vatten är naturligtvis hårdvaluta i dessa tider, pengarna är sekundära när de inte fungerar!
En gammal vän till mig är död!
Major Kjell Wikström dog den 6 december 2008, han var en av Sveriges främsta flygare på sin tid men insjuknade under mystiska omständigheter efter FN-tjänstgöring i Gaza 1975-76 och vårdades de sista 30 åren på olika psykiatriska institutioner i Östergötland. Vi hade dock kontakt genom åren och han hade humorn i behåll trots sitt hårda öde. Kjell brukade alltid berätta vitsen "Folk jag känt rökte Kent, folk jag minns rökte Prince", jag tycker att den håller än. Frid över hans minne!
Jag hörde idag på TV att 30% fler akademiker blivit arbetslösa, det är en skrämmande utveckling. Mer skrämmande tycker jag dock det faktum är att så få riksdagsledamöter har en akademisk examen, annat var det på Ohlins och Erlanders tid!
Jan Björklund har rutit till i försvarsdebatten och jag tycker att han har helt rätt, det krävs en satsning för att möta framtidens maktbalans. Vad jag framförallt tycker är hoppfullt är att han ser framåt, det tyder dels på att han ser en framtid och dels att han är beredd att satsa. Det är sådan som ger framtidstro och får samhällets hjul att rulla!
Dags för en kopp kaffe i vinterkylan!

Inga kommentarer: