fredag 7 november 2008

Till Norrköpingskrönikan....!

Under cirka 2 års tid har jag läst på den gamla Norrköpingskrönikan, författad av Edward Ringborg i början på 1900-talet. Det har varit mycket intressant läsning, faktum är att mycket av det som Ringborg berättar från gångna tider går igen i vårt moderna tidevarv. Vi får inte låta oss tro att vi är skilda från verkligheten bara för att vi har bilar, mikrovågsugnar och ipods!
Det är ett gediget arbete gamle Ringborg har gjort, 6 band med över 250 sidor i varje band och ett enormt forskningsarbete bakom!
Ett av de mer fantastiska textavsnitt jag hittat är en avskrift av tredje delen av Broocmans beskrivning av Norrköping som mig veterligt inte finns att hitta någon annanstans!
Döm om min förvåning när jag häromdagen som vanligt läsande fick höra att en dam bakom mig i läsesalen hette Ringborg och forskade om sin släkt. Jag presenterade mig och berättade att jag just höll på att läsa Norrköpingskrönikan då hon frågade mig om jag visste huruvida en Jöns Ringborg någonsin varit gift. Tja, sade jag och letade upp fjärde delen av Norrköpingskrönikan och slog upp släktavdelningen på Ringborg och där stod han, Jöns Ringborg, och visst hade han varit gift. Ja det hela slutade med att damen tackade och sade att det hade varit mycket spännande, Jöns Ringborg var dock en skojare, sade hon!
Det är väl ändå fantastiskt vad världen är liten!
Visste ni förresten att man håller sig frisk på vintern om man dricker en öl varje dag, pröva om ni vågar!

Inga kommentarer: