torsdag 18 september 2008

"Välfärdssamhället-2008"!

Jag läste häromdagen en insändare i Norrköpings Tidningar. Den handlade om en person i Söderköpings kommun som tvingades söka 10 jobb om dagen för att få socialbidrag samt inte ens fick pengar till nya skor av Socialförvaltningen utan var tvungen att leva på sin pensionerade mamma. Han avslutade inlägget med att säga han svalt!
Det ger onekligen obehagliga rysningar när man läser en sådan insändare. Den nuvarande regeringen visar här sin dåliga sida genom att sparka på dem som redan ligger!
Personligen tror jag att man måste försöka göra det som är gott, både för andra människor och för samhället och världen om man ska få till någon positiv utveckling!
Den attityd som den nuvarande regeringen visar mot de fattiga och utslagna i samhället är därför ansvarslös, en god vilja måste till om man ska kunna förbättra, den politiska förbistringen är bara meningslös, folk måste få uttryck för sin tävlingsinstinkt på andra sätt!
Jag såg idag ett gammalt avsnitt av den amerikanska serien "Falcon Crest" och måste säga att det inte bara var TV-programmen som var bättre förr utan även höjden på samhällsdebatten!
Det finns dock fortfarande ljuspunkter, inte minst barnens glädje ger hopp för framtiden, de går inte att stoppa, politikernas tabbar är även de roande. Framförallt njuter jag dock av att ta en god whisky på kvällen medan jag tittar på skitprogrammen på TV!
En trevlig helg önskar jag Eder!

1 kommentar:

Jesper sa...

Svält,ja den svenska modellen och välfärdsstaten har förändrats, luckrats upp och magra. Norrköping, surbulle-"kulturhuvudstadskandidaten"-satsar på en välskött Idrottspark istället.