torsdag 25 november 2010

Ovanliga människor inspirerar!

När jag fick reda på hur vädret skulle bli i vinter, det vill säga kallt, kunde jag inte låta bli att tänka på hur de har det i Himalaya.
Det märkliga är att de folk som verkligen lever i ett hårt klimat efter årtusenden lärt sig leva med detta. Så är till exempel Himalayas yogis kända för att sitta halvnakna och meditera när stormen ljuder i 20-gradig kyla, vad är detta?
När tiderna är hårda som nu, sticker det ofta ut folk som vänder utvecklingen till något positivt, det finns många exempel på detta ofta med förklaringar i folkdjupet. När 30-talskrisen kom efter Kreugerkraschen dök plötsligt Adolf Hitler upp och gjorde rent hus med rådande ordning, visserligen till allas förskräckelse men uppenbarligen hade han stöd av det tyska folket. Vad som sedan hände var naturligtvis att alla kastade sig över honom för att råda bot på det förskräckliga han stod för. Englands främste kämpe, Winston Churchill som var manodepressiv (han kallade det för sin svarta hund), stred dag och natt för att besegra Hitler. Anledningen till Churchills förmåga att strida dag och natt var enligt uppgift att han under sina maniska perioder kunde jobba flera dagar i sträck medan Hitler tack och lov inte hade den kapaciteten. Någon har liknat kampen dem emellan som en manodepressivs strid med en schizofren och visst finns det viss logik i detta.
En annan känd person som förvånat världen är den kände finansmannen Donald Trump. Under det hektiska 80-talet blev han ruinerad och var skyldig bankerna flera miljarder men genom ett genialt drag kom han överens med bankerna och är nu rikare än någonsin.
Jan Stenbeck, den svenske mogulen, var enligt uppgift en udda person men hans företag är nu med dottern Christina ett starkt kort i den svenska finansvärlden.
Olof Stenhammar, vars hemvist vad jag förstår haft koppling till Östergötland, misslyckades under många år med sina affärer till den milda grad att han vid ett tillfälle föll i en fruktansvärd gråtattack när han satt på en släktgård men som ett trollslag förbyttes hans nederlag till 100% vinst när han började handla med optioner!
Ja, det finns många historier, jag glömmer aldrig min gamle vän Stig som jag jobbade hos några år. Han var ständigt skuldsatt och när jag frågade hur läget var svarade han alltid med ett skratt att det var förtvivlat, tänk om alla kunde ta det så!
Det behövs optimism när världen är hård samtidigt som mycket handlar om vad ekonomin tillåter. Enligt en forskare så är man i alla fall på väg att lösa ett problem när man svär över det och det kanske ligger något i det. Själv tror jag att det viktiga är att man försöker. I vissa fall verkar det dock som om vissa människor gett sig katten på att misslyckas, det finns många dråpliga exempel på detta.
Vad som roar mig vissa dagar är i alla fall tidningsrubrikerna, det verkar som om journalisterna saknar spärrar; nu senast var det en rubrik om en kannibal som åt upp en mamma i Borås, vad hittar dom på härnäst? Priset tar dock den rubrik jag läste för några år sedan nämligen en kvinna som blev våldtagen på en begravningsbyrå bland likkistorna och fick sparken, det är ju synnerligen märkligt om det kan kallas god journalistik.
Nu är det dock dags för en kopp kaffe!

Inga kommentarer: