torsdag 17 juni 2010

Bröllopsyra!

Ja, så var det dags. Kronprinsessan Viktoria gifter sig den 19 juni.
Halva Stockholm avspärrat, SÄPO rustade till tänderna och ordningspolisen förbereder sig för det värsta, men visst är det gulligt, som någon sade...!
Jag tycker att kungen är bra, han har inte haft det lätt men ändå, trots allt följt sitt valspråk och fört Sverige i tiden. Vissa påstår dock att han skulle ha fått svårt att få ett vanligt jobb med sin dyslexi, ja det finns mycket man skulle kunna säga. Det intressanta är vad som skulle hänt om Viktoria hade gift sig med en icke-europe, hade det då varit krav på språktest från Lars Leijonborg?
Ja, källan till skratt är oändlig när det gäller kungahusen i Europa. I England påstås det t.ex. att en reporter hade lagt en mikrofon i Charles och Camillas sängkammare, bara tanken är skrattretande!
Kungen har dock en hel del humor, det har jag förstått, även om han blev lite sur då han fick en tårta i ansiktet för några år sedan, det handlade om majestätsbrott, hävdade pressen!
Viktoria tror jag på. Jag minns när hon föddes 1977, jag såg direkt att hon var en klok människa, sån´t ser man. Hennes kris är lätt att förstå, inte minst eftersom hon fick praktisera hos Göran Persson, vem skulle inte må illa av det...? Hon har gjort en bra insats för att marknadsföra Sverige och jag skulle faktiskt vilja kalla henne präktig i positiv bemärkelse.
Allt sammantaget tycker jag att kungahuset sköter sig bra, de krav på republik som vissa framför tror jag är orealistiska. Det skulle kosta mer att försörja en president än det svenska kungahuset. Om riksdagen beslutar att Sverige ska bli republik så sågar de utan tvekan av grenen de sitter på, vi har Bernadotterna att tacka för mycket, inte minst freden, vaccinet och potäterna.
Det blir en whisky till helgen!

Inga kommentarer: